Rewolucja w lekcjach religii: tylko jedna godzina tygodniowo od września!

Od września w szkołach wprowadzono istotne zmiany dotyczące zajęć z religii i etyki, co jest efektem nowelizacji przepisów wprowadzonych przez Ministerstwo Edukacji. Nowe regulacje mają na celu uporządkowanie tygodniowego harmonogramu lekcji, dzięki czemu uczniowie będą mieć więcej czasu wolnego. Zajęcia te będą organizowane jedynie raz w tygodniu, tuż przed lub zaraz po obowiązkowych lekcjach.

Rewolucja w planach lekcji

Od początku roku szkolnego 2024/2025 pojawiła się możliwość prowadzenia zajęć religii i etyki w grupach międzyoddziałowych. Co więcej, oceny z tych przedmiotów przestały wpływać na średnią ocen na świadectwie. Zasady te nie obowiązują jednak w szkołach, gdzie wszyscy uczniowie deklarują chęć uczestnictwa w tych zajęciach.

Elastyczny wybór dla uczniów

Uczniowie mogą teraz wybierać między uczestnictwem w zajęciach z religii, etyki, obu przedmiotów lub rezygnacją z nich. Wcześniej zajęcia z religii odbywały się dwukrotnie w tygodniu, a liczba godzin poświęconych etyce była uzależniona od decyzji dyrektora szkoły. Celem nowelizacji było uproszczenie organizacji dnia szkolnego poprzez eliminację zbędnych przerw.

Możliwość zajęć poza murami szkolnymi

Nowe przepisy dopuszczają organizowanie zajęć z religii i etyki poza szkołą, na przykład w grupach międzyszkolnych. Dla klas I–III szkół podstawowych tworzenie międzyklasowych grup jest ograniczone, chyba że mniej niż siedmioro uczniów w klasie wyrazi chęć uczestniczenia w tych zajęciach.

Krytyka i debaty

Zmiany spotkały się z niechęcią, zwłaszcza ze strony Kościoła. Prezydium Konferencji Episkopatu Polski skrytykowało nowe regulacje, twierdząc, że zostały wprowadzone bez konsultacji z przedstawicielami Kościoła, co jest niezgodne z prawem. Wyrazili także zaniepokojenie z powodu braku dialogu przy tak ważnych zmianach.

Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego

W lipcu Trybunał Konstytucyjny orzekł, że wprowadzone przepisy naruszają Konstytucję, wskazując na arbitralność decyzji ministra edukacji. Mimo to ministerstwo podkreśla, że większość społeczeństwa opowiada się za zmianami, uznając je za korzystne dla uczniów.

Kontrowersje nie ustają

Już w poprzednim roku szkolnym wprowadzone zmiany budziły kontrowersje. Trybunał Konstytucyjny uznał pewne przepisy za sprzeczne z Konstytucją, jednak ministerstwo utrzymywało, że wyrok nie ma wpływu na obowiązujące regulacje prawne.

Stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej

Resort edukacji stanowczo broni wprowadzonych zmian, twierdząc, że są one zgodne z prawem i obowiązują mimo krytyki oraz decyzji Trybunału Konstytucyjnego. Ministerstwo podkreśla, że wszystkie działania były przeprowadzone zgodnie z obowiązującymi w Polsce procedurami prawnymi.