Szybsza podróż z Bydgoszczy do Trójmiasta! Co przyniesie modernizacja kolei w Kujawsko-Pomorskiem?

W regionie kujawsko-pomorskim już niedługo podróżowanie pociągami stanie się bardziej komfortowe i szybsze. Wszystko za sprawą szeroko zakrojonej modernizacji torów kolejowych, wspieranej ze środków unijnych, obejmującej kluczowe projekty infrastrukturalne w toruńskim węźle kolejowym.

Rozległe przedsięwzięcie kolejowe

Prace modernizacyjne na linii Bydgoszcz-Gdynia, stanowiące część znaczącej inwestycji wartej 5 miliardów złotych, przyniosą wymierne korzyści zarówno dla pasażerów, jak i dla sektora transportu towarowego. Przewiduje się, że czas przejazdu na tej trasie zostanie skrócony o 20 minut, co znacząco poprawi płynność ruchu kolejowego.

Zakres modernizacji i spodziewane efekty

Projekt obejmuje unowocześnienie niemal 100 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktów, mostów i przepustów. Ponadto, planowana jest modernizacja 31 przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowa trzech nowych, co zwiększy bezpieczeństwo zarówno dla ruchu kolejowego, jak i drogowego.

Dzięki rozbudowie infrastruktury między Maksymilianowem a Kościerzyną pasażerowie skorzystają z krótszego czasu podróży do Trójmiasta, a transport towarowy do portu w Gdyni zyska na efektywności.

Nowoczesna infrastruktura torowa

Na odcinku ponad 100 km linii kolejowej nr 201 zostanie dodany drugi tor oraz przeprowadzona elektryfikacja całej trasy. Dzięki temu, pociągi będą mogły osiągać prędkości do 160 km/h. Wprowadzenie nowoczesnych systemów sterowania ruchem oraz budowa 175 nowych rozjazdów zwiększy przepustowość trasy, umożliwiając przejazd większej liczby pociągów, w tym towarowych, co jest kluczowe dla portu w Gdyni.

Udogodnienia dla pasażerów

Inwestycja obejmie także modernizację peronów na ośmiu stacjach i dziesięciu przystankach osobowych, a także budowę nowego przystanku Szenajda. W Toruniu modernizowane będą stacje Toruń Wschodni i Toruń Miasto, co obejmuje dostosowanie peronów do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością oraz wymianę torów.

Postęp prac i przyszłe korzyści

Prace na odcinku między Maksymilianowem a Kościerzyną mają zakończyć się w 2029 roku, zaś modernizacja toruńskiego węzła kolejowego planowana jest na drugą połowę 2028 roku. Dzięki tym działaniom oczekiwane jest skrócenie czasu przejazdu, lepszy dostęp do kolei oraz efektywniejszy transport towarów do portu w Gdyni.