Sezon żeglugowy Bydgoskiego Tramwaju Wodnego zakończył się w październiku, a ostatnie rejsy odbyły się 12 października. To wydarzenie symbolicznie zamknęło letni czas, w którym mieszkańcy oraz odwiedzający mieli okazję doświadczyć uroku Bydgoszczy z pokładu tramwaju wodnego „Słonecznik”. W mijającym sezonie z tej atrakcji skorzystało aż 23 tysiące osób, co świadczy o jej popularności i wyjątkowym charakterze.
Malownicze trasy tramwajów wodnych
Podczas tegorocznego sezonu Bydgoski Tramwaj Wodny oferował dwie główne trasy. Linia Staromiejska startowała i kończyła się na Rybim Rynku, przechodząc obok takich miejsc jak Bydgoska Katedra, Opera Nova i Wyspa Młyńska. Trasa ta oferowała widoki na historyczną część miasta, a długość rejsu zależała od pracy miejskiej śluzy, wynosząc od 60 do 70 minut. Przeprawa przez śluzę była dodatkową atrakcją, dzięki której podróżujący mogli obserwować proces podnoszenia statku.
Wycieczki słoneczną trasą
Druga opcja, Linia Słoneczna, również miała swój początek i koniec w tym samym miejscu. Trwający około 60 minut rejs prowadził wzdłuż malowniczych zakątków Bydgoszczy, mijając Trasę Uniwersytecką i liczne obiekty sportowe. Statek zawracał w pobliżu hotelu Słoneczny Młyn, a cała podróż oferowała niepowtarzalne widoki na brzegi rzeki.
Ekologiczne podejście do transportu
Tramwaje wodne „Słonecznik” wyróżniają się ekologicznym napędem, wykorzystującym energię słoneczną. Każda jednostka ma pojemność 28 miejsc, co sprawia, że są one częstym wyborem zarówno dla mieszkańców, jak i turystów. Po zakończeniu sezonu, tramwaje są odstawiane do konserwacji i przygotowań na kolejny rok, by wiosną 2026 roku mogły znów wyruszyć na wody Brdy.
Historia i innowacje technologiczne
Pierwszy rejs Bydgoskiego Tramwaju Wodnego miał miejsce jesienią 2004 roku dzięki współpracy Urzędu Miasta, Żeglugi Bydgoskiej oraz Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy. Na trasie Rybi Rynek – WSG statek pokonuje śluzę, przy czym jest podnoszony o 3,5 metra w ciągu kilkunastu minut. „Słoneczniki” osiągają prędkość do 12 km/h i mają wymiary 13,5 metra długości oraz 3 metry szerokości. Takie rozwiązania technologiczne promują zrównoważony rozwój i nowoczesne podejście do miejskiego transportu wodnego.
Źródło: Urząd Miasta Bydgoszczy
