Bydgoszcz rozpoczyna budowę tramwaju przez Szwederowo z nową trasą i pętlą Bielicka

Projekt rozwoju infrastruktury tramwajowej w Bydgoszczy nabiera tempa. Miasto ogłosiło przetarg na budowę nowego odcinka trasy tramwajowej o długości blisko 1,5 kilometra wzdłuż ulicy Solskiego. Jest to kluczowy krok w realizacji koncepcji Tramwaju przez Szwederowo. W ramach tego ambitnego planu powstanie zielone torowisko oraz pętla tramwajowo-autobusowa Bielicka. Nowa linia połączy rondo Kujawskie z nowo powstałą pętlą, a planowana długość trasy wyniesie około 1,4 kilometra. Docelowo trasa ma zostać przedłużona do ronda Grunwaldzkiego, co stanowi przyszłościowy zamysł władz miasta.

Podział zadań w projekcie

Przedsięwzięcie podzielono na dwa główne etapy realizacyjne. Pierwszy obejmuje budowę torowiska i jezdni od ronda Kujawskiego do nowej pętli. Drugi etap dotyczy dalszej części trasy, aż do miejsca planowanego zakończenia inwestycji. Nowa trasa tramwajowa zostanie wykonana w technologii zielonego torowiska, a pętla Bielicka będzie wspólnym punktem dla tramwajów i autobusów, z dwoma torami postojowymi. Infrastruktura ta umożliwi obsługę tramwajów zarówno z kierunku ronda Kujawskiego, jak i przyszłego przedłużenia do ronda Grunwaldzkiego.

Rozmieszczenie przystanków i ich specyfikacja

Na nowej trasie przewidziano kilka kluczowych przystanków. Zlokalizowane będą na wysokości ulicy Ugory, przed pętlą Bielicka oraz tuż przy samej pętli. Każdy z peronów będzie miał długość 70 metrów, by zapewnić komfortową obsługę pasażerów. Dodatkowo, przystanki zostaną uzupełnione na rondzie Kujawskim – dwa nowe powstaną w osi wschód-zachód, a istniejące zostaną wydłużone. Wschodnie przystanki osiągną długość 70 metrów, natomiast zachodnie 65 metrów, co wynika z ograniczeń terenowych.

Infrastruktura drogowa i rowerowa

Bydgoszcz planuje zachować obecny układ drogowy, czyli dwa pasy ruchu w każdym kierunku, poza dodatkowymi pasami do skrętu na skrzyżowaniach. Tego typu rozwiązanie jest charakterystyczne dla miejskich arterii Bydgoszczy. W ramach projektu powstaną również ścieżki rowerowe po obu stronach ulicy oraz nowe chodniki, co ma na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu poruszania się pieszych oraz rowerzystów.

Harmonogram realizacji inwestycji

Cały projekt ma zostać zrealizowany w ciągu 27 miesięcy od podpisania umowy. Pierwszy etap, obejmujący budowę torowiska i pętli Bielicka, ma potrwać 15 miesięcy od momentu rozpoczęcia prac. Drugi etap zaplanowano na 10 miesięcy po zakończeniu pierwszego. Ostateczny odbiór inwestycji będzie miał miejsce dwa miesiące po ukończeniu prac drugiego etapu.

Kryteria wyboru wykonawcy

Przy wyborze wykonawcy kluczowe znaczenie będzie miała cena oferty, która stanowi 60% punktacji. Pozostałe 40% rozdzielono po równo na długość gwarancji dotyczącej robót torowych oraz robót związanych z zielenią, co po 20% każda. Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych z programu FEnIKS, co zapewnia miastu stabilność finansową realizacji inwestycji. Na ten moment nie jest jeszcze jasne, jak dokładnie będzie wyglądała obsługa komunikacyjna nowego odcinka, ale Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy pracuje nad szczegółowymi rozwiązaniami.