W Bydgoszczy rusza nowa inwestycja tramwajowa, która ma szansę zmienić krajobraz miasta. Projekt obejmuje budowę nowej linii tramwajowej od ronda Fordońskiego do pętli przy ulicy Chodkiewicza, z możliwością stworzenia zielonego torowiska.
Planowane zmiany infrastrukturalne
Pod koniec sierpnia Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy ogłosił przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dotyczącej rozbudowy al. Wyszyńskiego i ul. Chodkiewicza. Zakres prac przewiduje powstanie dwutorowej trasy tramwajowej, która zintegruje rondo Fordońskie z pętlą Bielawy. Nowa linia przebiegnie przez istniejące pasy zieleni, a inwestycja obejmie także modernizację przystanków, chodników i ścieżek rowerowych.
Etapy realizacji projektu
Projekt został podzielony na kilka kluczowych etapów. Począwszy od opracowania architektoniczno-budowlanego planu, przez przygotowanie wniosku o decyzję ZRiD, aż po uzyskanie odpowiednich pozwoleń i przygotowanie kosztorysów. Ostatni etap, będący opcją, przewiduje nadzór autorski nad przetargiem na wykonanie prac budowlanych oraz nadzór w trakcie realizacji.
Oczekiwania mieszkańców
Mieszkańcy Bydgoszczy od dawna czekali na tę inwestycję. Projekt wzbudza szczególne zainteresowanie społeczników, którzy aktywnie wspierali pomysł stworzenia zielonego torowiska wzdłuż alei Wyszyńskiego. Taki typ torowiska nie tylko poprawia estetykę, ale również przyczynia się do poprawy mikroklimatu, redukcji hałasu i zanieczyszczeń oraz lepszej retencji wód opadowych.
Zielone torowisko – korzyści i wyzwania
Dzięki zaangażowaniu Rady Osiedla udało się włączyć koncepcję zielonego torowiska do wymagań przetargowych. Zielone torowisko to nie tylko kwestia wyglądu, ale także poprawa jakości życia mieszkańców poprzez zmniejszenie efektu „wyspy ciepła”. Mimo to, projektanci muszą być przygotowani na ewentualność realizacji standardowego, utwardzonego torowiska w przypadku pojawienia się nieprzewidzianych trudności technicznych.
