Nowe zbiorniki retencyjne na ul. A. Kordeckiego – zmiany w ruchu już w grudniu!

Mieszkańcy zachodniej części miasta powinni przygotować się na istotne zmiany w codziennym ruchu drogowym, związane z rozpoczęciem kolejnej inwestycji w ramach projektu poprawy bezpieczeństwa przeciwpowodziowego. Już w pierwszych dniach grudnia ruszają prace przy budowie kanału retencyjnego wzdłuż ulicy A. Kordeckiego, mającego ograniczyć problem podtopień podczas intensywnych opadów deszczu.

Zmiany na ulicy A. Kordeckiego – objazdy i utrudnienia do wiosny

W związku z rozpoczęciem budowy, odcinek ulicy A. Kordeckiego pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Świętej Trójcy i Focha zostanie wyłączony z ruchu. Kierowcy poruszający się w stronę ul. Poznańskiej przekierowani zostaną na wyznaczone objazdy przez Kruszwicką i Fochę. Od strony ul. Focha dojazd do ul. Świętej Trójcy będzie możliwy wyłącznie jednokierunkową ul. Czartoryskiego. Skrzyżowanie ulic Świętej Trójcy i Kordeckiego pozostanie dostępne dla aut, a piesi będą mogli przemieszczać się chodnikiem po zachodniej stronie, wzdłuż budynków mieszkalnych. Przebudowa potrwa do wiosny i przez cały ten okres należy spodziewać się zmienionej organizacji ruchu.

Cel inwestycji: ograniczenie skutków ulewnych deszczy

Realizowane przedsięwzięcie stanowi odpowiedź na problem regularnych podtopień, które dotykają szczególnie okolice ulicy A. Kordeckiego podczas nagłych opadów. Docelowo nowy kanał retencyjny pozwoli na efektywne odprowadzanie wód opadowych, zabezpieczając infrastrukturę miejską, budynki mieszkalne i ulice przed zalaniami. Za wykonanie prac odpowiada firma Meliorex, wybrana przez Miejskie Wodociągi i Kanalizację w ramach większego programu inwestycyjnego.

Program „Bydgoszcz zielono-niebieska” – szeroki zakres działań dla miasta

Budowa kanału to tylko jeden z wielu elementów projektu „Bydgoszcz zielono-niebieska”, który ma zwiększyć odporność miejskiej infrastruktury na ekstremalne zjawiska pogodowe. W ramach tego programu przewidziano nie tylko inwestycje w sieci retencyjne, ale również powstawanie zbiorników wodnych, rozbudowę systemów małej retencji oraz proekologiczne wykorzystanie wód deszczowych do podlewania miejskiej zieleni. Działania te poprawią ochronę przed gwałtownymi opadami, wpłyną korzystnie na lokalny mikroklimat i pozwolą ograniczyć wydatki na utrzymanie parków i trawników.

Finansowanie oraz kolejne etapy projektu

Całkowity budżet programu wynosi około 264,6 mln zł. Znaczną część środków – blisko 166 mln zł – zapewnia Unia Europejska z funduszy przeznaczonych na infrastrukturę, klimat i środowisko na lata 2021-2027. Aktualnie większość spośród 50 przewidzianych w projekcie zadań realizowana jest poza głównymi trasami komunikacyjnymi, co pozwala zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców. Najnowsze informacje dotyczące postępu prac oraz zmian w organizacji ruchu można śledzić na stronie internetowej Miejskich Wodociągów i Kanalizacji.

Źródło: Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy